Uitleg stages

Om voor u een duidelijker beeld te kunnen schetsen met betrekking tot de upgrades hebben wij deze voor u in verschillende stages ingedeeld. Hieronder volgen een aantal mogelijke opties waar u uit kunt kiezen.

Stage 1:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software door middel van een reeds eerder door ons ontwikkeld en uiteraard getest bestand. Dit is uiterst betrouwbaar omdat er dus inmiddels voertuigen op dit softwarebestand rond rijden. De auto word alvorens we deze voorzien van de upgrade gecontroleerd op meerdere factoren waarbij we met de auto zowel voor als na tuning de openbare weg op moeten. Dit met name voor een goede diagnose vast te kunnen stellen specifiek voor de auto. Er bestaat een mogelijkheid dat wij een softwareversie niet in onze database hebben staan. In dit geval zullen wij voor uw voertuig een tuning op maat moeten ontwikkelen en nemen wij de kosten (stage 1+) voor onze eigen rekening. Houd rekening met een gemiddelde doorlooptijd van anderhalf tot twee uur.

Stage 1+:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software met vermogensmetingen. Deze stage (1+) is tevens hetzelfde als de eerder genoemde stage (1) alleen meten wij hierbij de auto tussentijds ook op onze Dynostar AWD testbank. Hierdoor krijgt u na een bezoek aan ons wel het bijbehorende rapport mee naar huis. Daarop kunt u exact zien wat de resultaten na tuning zijn. De voordelen van stage 1+ zijn dat we exact weten wat de auto behaald qua vermogen zowel voor als na tuning. Indien nodig passen wij tussentijds de software ook nog aan om zo een optimaal resultaat te behalen (chiptuning op maat). Houd rekening met een doorlooptijd van 3 tot 4 uur en er dient minimaal E5/euro 98 brandstof getankt te zijn.

Stage 2:

Aanpassen en dus optimaliseren van de software maar dan in combinatie met modificaties van zowel inlaat en uitlaat. Stage 2 is voor de mensen waarbij het net even iets meer mag zijn. We zullen hiervoor een aantal elementen aan moeten passen om het rendement van de motor te kunnen verhogen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om het aanpassen van het uitlaatsysteem (d.m.v. sportkatalysator of decatted = geen katalysator) en lucht-inlaat. Vanuit de fabrikant zijn de originele lucht-inlaat systemen niet alleen ontwikkeld de lucht te zuiveren maar dienen deze ook het motorgeluid te dempen. Juist door deze demping ontstaat een beperking qua luchtvolume. Door montage van een sport luchtfilter of aangepast “air-intake systeem’’ kan er meer lucht aangezogen worden waardoor we hogere vermogenswinsten zullen behalen. De beperking in het uitlaattraject kan opgelost worden door te kiezen voor een andere downpipe met sportkatalysator of zelfs zonder katalysator. Laatst genoemde is overigens alleen voor circuitgebruik toepasbaar en niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Niet alleen het motorvermogen zal hierdoor verbeteren, ook het geluid zal vele malen luider zijn dan met het originele uitlaatsysteem/downpipes. U dient na een stage 2 upgrade wel rekening te houden dat u voortaan een hoger octaangehalte zal moeten tanken i.p.v. octaan/euro 95. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Shell V-power (98) of BP Ultimate benzine (98).

Het kan voorkomen dat bij toepassing van stage 2 er ook nog andere componenten vervangen dienen te worden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een versterkte koppeling omdat deze in sommige gevallen het koppel (nm) niet meer aan kan. Houd rekening met het feit dat dit circa 1 tot 2 werkdagen in beslag neemt.

*stage 2 upgrades zijn op aanvraag en niet voor alle merken beschikbaar.

Stage 3:

Om helemaal tot het uiterste te gaan hebben wij een stage 3 upgrade. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbocharger, plaatsen van sportnokkenassen of vergroten van de cilinderinhoud. Wij hebben de stage 3 upgrade tevens maar voor een beperkt aantal merken/modellen beschikbaar. U dient dit op aanvraag te doen. Houd er wel rekening mee dat de betrouwbaarheidsfactor kleiner word naarmate de stages oplopen!