Veelgestelde vragen

Wat is chiptuning?
Kan mijn auto voorzien worden van chiptuning?
Is chiptuning legaal?
Wat kost chiptuning?

Dit zijn enkele vragen die vaak gesteld worden omtrent chiptuning. Zie hieronder een overzicht van veelgestelde vragen. Staat u vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact op te nemen!

Chiptuning is het softwarematig aanpassen van het motormanagementsysteem. Hierbij worden de originele parameters naar ons eigen inzicht en expertise aangepast.

Fabrikanten kiezen er tegenwoordig voor om een motor uit te brengen en deze door middel van software in verschillende (vermogens) versies uit te brengen. Juist door deze begrenzingen vanuit de fabrikant behalen wij in sommige gevallen fenorme verschillen in vermogen. Niet alleen het vermogen gaat er op vooruit.

Daarnaast zal u merken dat na chiptuning (mits deze kwalitatief goed is) de auto meer souplesse vertoond. In de meeste gevallen resulteert dit tevens tot een lager brandstofverbruik.

Voor meer informatie m.b.t. de mogelijkheden van uw voertuig dient u de 4 stappen van onze configurator te volgen aan de bovenzijde van de pagina.

U kiest voor onze kwaliteit en bovendien onze ervaring. Tevens zijn wij ook als een van de weinigen VEST gecertificeerd.

Door onze jarenlange ervaring hebben wij de kennis om zelfs bij diverse motoren chiptuning af te raden. ‘’Nieuwkomers’’ in onze branche hebben vaak al helemaal geen autotechnische kennis of apparatuur in huis en kunnen u uiteraard ook niet de voordelen en eventuele nadelen van een bepaald type motor vertellen. Een klein ‘’zwak’’ onderdeel kan ervoor zorgen dat de gehele motor eventueel helemaal in de soep loopt. Vandaar dat autotechnische kennis en ervaring een groot pluspunt zijn.

Tevens bieden wij service, klantgerichtheid en zelfs 5 jaar software-garantie. Belangrijke begrenzingen vanuit de fabrikant verwijderen wij niet en wij blijven dus altijd rekening houden met de mechanisch componenten van uw voertuig. Betrouwbaarheid blijft bij ons altijd op nummer 1 staan.

Bij een stage 1 of 1+ upgrade (enkel optimalisatie van de software) is gebleken dat de motor niet onderhevig is aan extra slijtage. Dit is tevens de meest betrouwbare upgrade om voor u als consument toe te laten passen. Mits dat de software wel van goede kwaliteit is uiteraard. De motor zal dus evenveel kilometers kunnen maken als een niet aangepast voertuig.

Nee, het is niet altijd rendabel om een auto te voorzien van chiptuning. In sommige gevallen gaat (naar onze mening) het vermogen er niet voldoende op vooruit. Wij geven dan ook altijd een eerlijk en passend advies met zelfs de eventuele vooruitzichten waar u rekening met kunt houden na tuning (problemen en eventuele zwakke punten van de desbetreffende motor).

Tevens hanteren wij een maximale kilometerstand van 200.000km. Niet omdat de motor na chiptuning defect zal raken, maar meer om problemen met onze klanten in de toekomst te kunnen voorkomen. De kans is uiteraard groter dat bij een hoge kilometerstand er iets defect raakt zoals bijvoorbeeld sensor waardoor wij gecontacteerd worden met de vraag of de motorstoring aan de tuning kan liggen. Een opa van 80 moet je immers ook niet de marathon laten lopen….

In bijna alle gevallen geldt dat de motor voorzien moet zijn van een turbo/supercharger. Op een enkeling na bijvoorbeeld: de Volkswagen UP 1.0i met origineel 60 pk. Deze is motorisch exact hetzelfde als de 75 pk sterke versie. De 60 pk is alleen een d.m.v. software begrensde 75 pk variant. Zo geldt dit verhaal ook nog voor een aantal andere motoren. Neem gerust contact met ons op of dit bij u ook het geval is contact

U dient er rekening met te houden dat de fabrikant het recht heeft om de garantie te laten vervallen op het moment dat zij constateren dat de auto is voorzien van chiptuning.

Er zijn helaas (tuning)bedrijven die u als consument verkeerd informeren door te vermelden dat chiptuning ‘’onzichtbaar’’ is. Dit is dus niet 100% waar. Bijvoorbeeld op het moment dat een monteur bij de dealer een proefrondje met de (getunede) auto maakt en of gaat loggen (bekijken van live parameters tijdens de testrit) valt u uiteindelijk toch door de mand….

Er bestaat wel de mogelijkheid om de originele software terug te plaatsen voordat u met een probleem naar de dealer gaat. De kans is zeer gering dat dit alsnog problemen op levert. Aan ons portfolio kunt u zien dat wij vooral nieuwe/jonge voertuigen voorzien van chiptuning: bekijk video’s

Ook deze klanten zijn er op geattendeerd dat chiptuning een probleem voor de fabrieksgarantie kan betekenen. Tevens bestaat er ook een mogelijkheid om bij ons een extra verzekeringspakket op uw voertuig af te sluiten. Deze zorgt er dan voor dat wanneer de garantie bij de dealer word afgewezen (door chiptuning) zij uiteindelijk dit op zich nemen.

Voor de voorwaarden kunt u hier een kijkje nemen: aanvullende garantie. Multipart Nederland www.multipart.nl is in 2017 met ons de samenwerking gestart. Voorheen waren wij in samenwerking met www.nsagarantie.com.

Nee, dat is niet mogelijk door middel van software. Toerental word bepaald aan de hand van tandwielverhoudingen in de versnellingsbak. Automaatbakken zullen overigens na chiptuning wel anders/fijner en zelfs eerder gaan schakelen waardoor het verbruik alleen maar ten goede komt. Wij zijn er zelfs op geattendeerd dat sommige motoren bij een bepaald toerental rustiger over komen waardoor de radio zelfs een ‘’tandje’’ lager gezet kan worden. Dit bij een constante snelheid op bijvoorbeeld een N-weg of snelweg.

Ja, wij bewaren het originele software bestand van uw auto. Indien u graag de auto weer terug in de originele staat wil hebben dan kan dat. Dit word vaak toegepast nadat een auto terug naar de leasemaatschappij gaat. Bewaart u liever zelf de originele software? Dat kan bij ons ook. U dient tijdens het maken van een afspraak dit even te overleggen met een van onze collega’s. U krijgt na de upgrade uw originele software op een USB stick mee naar huis. Dit kan ideaal zijn voor wanneer u ooit de auto plots verkoopt of er naar verre bestemmingen gereisd word. Mochten er ooit problemen optreden met uw voertuig dan kunt u ook in het buitenland de auto weer terug naar origineel laten ‘’flashen’’ door een plaatselijke (chip)tuner.

Af fabriek wordt de auto afgesteld zodat deze over de hele wereld kan functioneren. Gezien het feit dat hier bijvoorbeeld in Nederland de kwaliteit van bijvoorbeeld brandstof, weersomstandigheden, onderhoud etc. kunnen wij de software optimaliseren zonder dat de levensduur hieronder te leiden heeft. Daarnaast brengt een fabrikant vaak meerdere modellen uit die enkel softwarematig begrensd zijn. Deze kunnen dus relatief gemakkelijk worden voorzien van meer vermogen zonder dat deze op hun top gaan draaien. Een duidelijk voorbeeld is de 2.0TDI motor van VAG in een Vw Caddy. Van een origineel 75 pk sterke Caddy maken wij door middel van software optimalisatie er een 175 pk sterke Caddy van. Voorheen ontwikkelde de fabrikant diverse motoren in verschillende vermogensversies en nu tegenwoordig nu nog maar 1.

Ja, dit is legaal. Echter zou u in theorie uw voertuig opnieuw moeten laten keuren indien er meer als 20% van het vermogen volgens kenteken toegenomen is (in welke vorm dan ook). U bent daar zelf voor aansprakelijk en wij nemen dit niet uit handen.

Bij het vergelijken van de aanbieders is het belangrijk na te gaan hoe het opgegeven vermogen gemeten wordt. Is het aangegeven vermogen gebaseerd op het vermogen aan de krukas volgens fabrieksopgave of resultaten op de rollerbank? Echter zijn er helaas veel ‘’bedrijfjes’’ die met cijfers over de brug komen die nooit en te nimmer haalbaar zijn met alleen het aanpassen van de software. Wij staan garant voor de verbetering(en) in vermogen en verkopen u geen ‘tovercijfers’.

De duidelijk voelbare verbetering van het vermogen van de auto is tevens voor veel klanten al voldoende. Dé allerbelangrijkste factor is uiteindelijk hoe de auto rijdt en dat u dus ook daadwerkelijk een duidelijk verbeterd souplesse ondervind na tuning. Kwalitatief gezien is er onderling veel verschil. Dit niet eens zozeer in eindvermogen maar wel m.b.t. het ‘’rijgedrag/rijervaring’’. Een goed getunede auto dient aan te voelen alsof hij zo uit de fabriek is gekomen. De term ‘’goedkoop = duurkoop’’ klopt ook in onze branche.

Daar heeft u bij ons maar liefst 5 jaar lang garantie op. U kunt dus minimaal 5 jaar lang probleemloos en kosteloos genieten van uw tuning. Bij bijvoorbeeld hybride-voertuigen is de kans groot dat de fabrikant hier een verbeterde softwareversie voor beschikbaar heeft. Wanneer uw voertuig bijvoorbeeld tijdens een bandenwissel bij de dealer staat, passen zij deze update toe. U zal na een dealerbezoek merken dat de auto niet meer is wat het geweest is. De auto is dan weer origineel. Wij bieden 5 jaar lang garantie en zorgen ervoor dat uw auto kosteloos voorzien word van tuning in de nieuwe softwareversie.

Een groot deel van onze klanten zijn leaserijders. De meeste leasemaatschappijen staan het toe om uw auto te laten chiptunen, maar verbinden hier echter wel voorwaarden aan. Wij respecteren uw privacy en zal derhalve nimmer gegevens aan derden verstrekken. Daarnaast is het altijd mogelijk uw leaseauto terug naar de originele staat te brengen voordat u de auto terug brengt naar de leasemaatschappij.

De bijtelling zal na chiptuning niet omhoog gaan. Uw auto bij ons laten voorzien van tuning is een eenmalige uitgaven. Het is juist voor u voordelig om een lichtere motor te nemen en deze uiteindelijk te laten voorzien van chiptuning.

Dit zijn termen die eigenlijk niets anders zeggen dan de manier van (software) transport van en naar de ECU (electronic/engine control unit) toe. Vroeger was het grotendeels allemaal ‘’bootmode’’. Daarvoor diende de ECU zowel gedemonteerd als geopend te worden om zo van software te kunnen wisselen. Transport van software ging dan letterlijk rechtstreeks via de printplaat.

Tegenwoordig (anno 2020) is dat niet meer nodig. De tools waarmee de software van en naar het regelapparaat toe zoeken constant een manier om het voor ons tuners zo makkelijk mogelijk te maken. Circa 90% gaat via de obd (makkelijkste methode) m.a.w. de stekker waarmee ook storingen uitgelezen worden en de rest gaat via de zogenaamde bench methode. Laatstgenoemde is het lezen en (her)programmeren aan de voorzijde van de ecu waar normaal gesproken de stekkers van het voertuig zelf aan gekoppeld zijn. Software wisselen van en naar de auto toe is dus tegenwoordig kinderspel.

Vandaar ook tegenwoordig de vele aanbieders die al voor €249,- met een busje bij u op de stoep staan om uw auto even te chiptunen. Het gevaar zit hem alleen in het gebruikte softwarebestand dat de auto in gaat. Om u een zo voordelig mogelijk product aan te kunnen bieden laten zij deze bestanden ook vaak door onprofessionele aanbieders aanpassen met alle gevolgen van dien. Bestanden (files) die vaak van niet goede kwaliteit zijn worden teven geregeld alleen aangepast bij 100% motorvraag. Met andere woorden zal het vermogen van de auto alleen maar verbeterd zijn wanneer u vol gas geeft. Iets wat u waarschijnlijk maar zelden zal doen. Het is veel belangrijker om het verbeterde vermogen over het gehele gaspedaal verdeeld te hebben. Echter zit hier een stuk meer werk in en zie je dit bij goedkope softwarefiles/leveranciers die circuleren op het web vaak niet.

Dit is een term die heel vaak gebruikt word. Bedrijven gebruiken dit omdat de mensen in de loop der jaren her en der gehoord hebben dat als ze de auto willen laten tunen ze dit wel ‘’op maat’’ moeten laten doen. Echter kan je jezelf ook afvragen dat wanneer een bedrijf dit een tuning op maat noemt en enkel even alleen softwarebestand bestand wisselt hoe op maat dit eigenlijk wel is? Helemaal niet dus… Het op maat afstellen gebeurd vaak in combinatie met een vermogenstestbank: specificaties. Tijdens de metingen word de auto aan de hand van meerdere parameters gelogd. Hiervoor zal dus ook indien men spreekt over een ‘’tuning op maat’’ of ‘’maatwerk tuning’’ meerdere keren van software gewisseld dienen te worden. Dit omdat je zo pas echt een tuning kunt verkrijgen die specifiek voor uw voertuig/wensen is.

Dit is in de meeste gevallen afhankelijk van merk/model en type motor. Chiptuning voor bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 6 kan uiteraard een stuk voordeliger worden aangeboden dan die van bijvoorbeeld een Bentley Continental. De frequentie en de kans dat die van de Golf vaker verkocht zal worden is natuurlijk een stuk groter dan die van een Bentley. Voorheen was de methode van software wisselen ook van belang. Echter is dat tegenwoordig niet meer zo van belang gezien het feit dat 90% via de obd diagnosepoort d.m.v. een stekker gaat. Dit werkt vele malen sneller en makkelijker.

Gemiddeld genomen zijn wij circa anderhalf tot 2 uur met de auto bezig voor een stage 1 toepassing. Indien u voor een stage 1+ upgrade hebt gekozen (maatwerk) dan kan dit tussen varieren tussen de 2 á 4 uur.

De diverse stages die in de wereld van tuning vaak aangeduid worden in ‘’stappen’’. Bekijk eens  https://www.auto-chippen.nl/uitleg-stages/ voor meer informatie daarover.

In onze handige configurator op de homepagina kunt u bij stap 1 exact zien aan welke merken wij werken www.autochippen.nl . Zoals u daar kunt zien worden er slechts maar een beperkt aantal merken door ons aangeboden. Dit komt simpelweg door het feit dat wij ons liever specialiseren in een beperkt aantal merken dan lukraak alle merken te willen voorzien van chiptuning. Je kan als bedrijf zijnde ook niet overal verstand van hebben…

Nee, zowel het motorgeluid als het uitlaatgeluid blijft haast hetzelfde na chiptuning. Om dit te verbeteren zal u mechanische aanpassingen aan bijvoorbeeld het uitlaatsysteem moeten laten verrichten.

Een downpipe is het uitlaatgedeelte tussen de motor en de rest van het uitlaatsysteem (cat-back gedeelte). Normaal gesproken koopt men een cat-back systeem van bijvoorbeeld Milltek of Akrapovic voor het verbeteren van het uitlaatgeluid. Echter is juist de downpipe zowel een restrictie voor het geluid als de performance van de auto. De originele katalysator(en) en sinds ook eind 2018 de opf/gpf (roetfilter voor benzinemotoren) zorgt voor onnodig weerstand in het uitlaatsysteem. Door het vervangen/wisselen van de downpipe(s) met sportkatalysator of zelfs zonder katalysator gaat het uitlaatgeluid er meteen stukken op vooruit.

Tevens zal ook door deze aanpassing gemiddeld circa 15 tot 20 pk extra op leveren indien de auto voorzien is van tuning. Let op: de originele katalysator(en) is een milieutechnisch aspect. Zowel de jaarlijkse APK als de goedkeuring van het voertuig kunnen hierdoor in problemen komen bij bijvoorbeeld het verwijderen van de katalysator(en). De prijzen van een downpipe varieren erg. Vooral een downpipe(s) met sportkatalysator(en) kunnen prijstechnisch behoorlijk oplopen. Wij bieden deze mogelijkheid (stage 2) slechts voor een beperkt aantal merken/type motoren aan.

Na de dieselmotoren zijn nu de benzinemotoren aan de beurt voor een roetfilter. Bekend momenteel als Otto Partikel Filter. Alle benzinemotoren met een productiedatum na september 2018 zijn er voortaan met uitgerust. Ook de hybride-modellen. Autofabrikanten dringen hiermee de uitstoot van schadelijke deeltjes verder terug en voldoen daarmee ook vaak al aan de Euro 6d Temp-norm, die vanaf september 2019 in is gegaan. De voordelen? Uiteraard minder roetuitstoot… en de nadelen? Vele malen stiller dan dat je bijvoorbeeld van een Bmw M5 gewend bent. Na montage van een ander uitlaatsysteem zal de auto een storing krijgen waardoor deze zelfs in noodloop kan gaan. Onze software ingenieurs hebben hier uiteindelijk ook een oplossing voor ontwikkeld. Wij schakelen het systeem softwarematig uit zodat u wel vrij bent uw uitlaatsysteem aan te passen voor de perfecte en bovendien gewenste rijbeleving.

Het Otto Parikel Filter, kortweg aangeduid als OPF, PPF of GPF door autofabrikanten heeft als doel de roetuitstoot van benzine motoren op te vangen. Dit om later onder de juiste omstandigheden schoon te gaan branden/regenereren.

We zien het geregeld op sociale media voorbij komen. Met zelfs de mooist verzonnen teksten erbij. Wij begrijpen dan ook de vraag vanuit de consument richting ons.

Enkele voorbeelden die u op het internet tegen zal komen:

*Klinkt uw auto ook zo saai? *Meer geluid en beleving? *Beter voor uw auto… *Betere hernemingen… etc. etc.

Ons advies is dat wanneer men graag deze optie toegepast wil hebben zij ook de downpipe(s) aanpassen/vervangen voor een (set) downpipe(s) zonder katalysator(en). Andere benamingen voor dit type downpipe zijn onder andere: decat, decatted, catless downpipe. Dat wat u uiteindelijk uit de uitlaat hoort ‘’knallen’’ is onverbrande brandstof wat tot ontbranding komt in uw uitlaat. Als u zich dan bedenkt dat dit tussen uw motor/turbo en katalysator(en) gebeurd dan begrijpt u ook wel dat dit voor beiden niet goed kan zijn. In het verleden hebben wij inmiddels al vele voorbeelden voorbij zien komen waarbij de katalysator(en) gewoonweg ‘’verbrand/verpulvert’’ was. Dit doordat hier enkel de software op toegepast werd met de originele katalysator(en) nog in het uitlaatsysteem. Aangezien wij wel degelijk over autotechnisch beschikken hebben wij uiteraard deze software niet op deze bovenstaande gevallen toegepast.

De auto word eigenlijk verkeerd afgesteld om pops and bangs/crackle tot stand te laten komen.