Chiptuning

1. Wat is Chiptuning?

Chiptuning heeft betrekking op de verbetering van auto prestaties door een optimalisatie van de software in de motorregeleenheid. De motorregeleenheid is een kleine krachtige computer die alle noodzakelijke functies vervult van de motor, het zogenaamde motormanagementsysteem (ECU). Het motormanagementsysteem regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Het motormanagementsysteem bestaat uit verschillende chips welke voorzien zijn van software. Vaak is de software geschreven ruim binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de motor meer vermogen te laten geven zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.

2. Winst in vermogen

Bij het optimaliseren van de gegevens worden parameters opnieuw en meer ideaal op elkaar afgestemd. Bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging zal er een flinke prestatieverbetering, koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid) plaats vinden van 20% tot maar liefst 100% (de hoge vermogenswinsten zijn vooral haalbaar op de nieuwste motoren van onder andere VW en BMW).

Bij ‘ongeblazen’ motoren (motoren zonder turbo bijvoorbeeld) is de winst 4 % á 8 %. Hierop geven wij dan ook vaak een negatief advies m.b.t. het chiptunen van deze motoren. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij chiptuning wel de moeite waard is. Door de jaren heen hebben wij inmiddels voldoende  ervaring om u een juist advies te kunnen geven. Enkele voorbeelden waarbij het wel degelijk nut heeft is bijvoorbeeld de Vw UP! 1.0i. Deze is namelijk uitgebracht in zowel 60 pk als 75 pk waarvan de 60 pk versie door middel van software is begrenst. Motorisch dus exact hetzelfde alleen de software is anders. Wat vooral op zal vallen (na chiptuning) is dat de motor een stuk levendiger word en sneller reageert op gaspedaalbewegingen.

3. Zo gaan wij te werk

Onze werkwijze

4. Chiptuning t.o.v. Powerbox

De reden waarom wij juist NIET voor een powerbox/blackbox kiezen is als volgt:
Naast de ’normale’ chiptuning, dat wil zeggen optimaliseren van de software in het motormanagementsysteem, wordt er vaak de mogelijkheid geboden om een extra besturingseenheid te installeren de zogenaamde “black box” of “powerbox”.

Tussenkomst van de Powerbox

Deze apparaten worden tussen het motormanagementsysteem en de randapparatuur aangesloten. Hierdoor worden de sensormetingen in het motormanagementsysteem vervalst. Het gevolg hiervan is dat het motormanagementsysteem de vervormde lezingen corrigeert en daarmee een verkeert injectie profiel produceert.

Doordat alle andere parameters onaangepast blijven zal dit nooit 100% werken zoals het hoort. En daardoor kunt u juist problemen verwachten. Doordat dus “vermomde” en dus verkeerde metingen richting het motormanagementapparaat gaan ontstaan dus verkeerde metingen en neemt er een onjuist motormanagement plaats, wat vaak leidt tot een sterke rookontwikkeling en dus hogere emissies. Bij de nieuwste generatie voertuigen zal een powerbox zorgen voor een slecht schakelende automatisch transmissie en soms zelfs motorstoring (VAG 3.0 TFSI). Doordat de waardes tussen ECU (regelapparaat van de motor) en de transmissie niet kloppen zal deze een slecht schakelend gedrag gaan vertonen. De transmissie krijgt immers meer koppel (nm’s) te verwerken dan dat de ECU aangeeft (verstoorde communicatie door powerbox module).

Geen Powerbox bij ons

Het gevaarlijke is zelfs dat door sommige van deze modules, de motor controlerende functies worden overschreven. Dit kan aanzienlijke invloed hebben op de duurzaamheid van de motor en maar geringe vermogenswinsten opleveren. Veelal worden deze modules (goedkoop) in China geproduceerd waarbij dus ook een slechte kwaliteit hoort. Wij distantiëren ons duidelijk van deze alternatieven en bieden chiptuning aan op een hoog kwaliteitsniveau!