Van 20-12-2024 tot en met 2-1-2025 zijn wij geopend op afspraak en alleen per mail bereikbaar.
Piggyback-systeem versus gewone chiptuning: Wat zijn de verschillen?
Wanneer het gaat om het optimaliseren van de prestaties van een motor, zijn er verschillende methoden beschikbaar. Twee veelvoorkomende technieken zijn piggyback-systeem en gewone chiptuning. Hoewel beide methoden gericht zijn op het verbeteren van de motorprestaties, zijn er significante verschillen tussen deze benaderingen. Laten we eens kijken naar de kenmerken en voordelen van elk systeem.
Een piggyback-systeem is een externe module die wordt geïnstalleerd tussen de motor en de originele motormanagementsystemen. Het werkt parallel aan het bestaande systeem en past de signalen aan die van de sensoren naar de motor worden gestuurd. Het doel van een piggyback-systeem is om de motorprestaties te optimaliseren door het aanpassen van de brandstoftoevoer, ontstekingstiming en andere parameters.
Een van de voordelen van een piggyback-systeem is de eenvoudige installatie. Omdat het een externe module is, hoeven er geen permanente wijzigingen in de originele ECU (Engine Control Unit) te worden aangebracht. Dit betekent dat de installatie omkeerbaar is en het voertuig kan worden teruggezet naar de oorspronkelijke staat indien nodig.
Een ander voordeel van een piggyback-systeem is de flexibiliteit. Het kan vaak worden aangepast en geprogrammeerd op basis van de specifieke behoeften van de motor en de voorkeuren van de bestuurder. Dit maakt het mogelijk om de prestaties nauwkeurig af te stemmen en aan te passen aan verschillende rijomstandigheden.
Aan de andere kant hebben we de gewone chiptuning, ook wel bekend als ECU-tuning. Bij gewone chiptuning wordt de originele ECU van het voertuig aangepast door middel van softwareprogrammering. Door het wijzigen van de parameters en de softwarecode in de ECU kunnen de prestaties van de motor worden geoptimaliseerd.
Een belangrijk voordeel van gewone chiptuning is dat het diepgaande aanpassingen mogelijk maakt. Door directe toegang te krijgen tot de ECU kunnen tuners de motorparameters grondig wijzigen, zoals het veranderen van de lucht-brandstofverhouding, turbodruk, ontstekingstiming en meer. Dit maakt een nauwkeurige afstemming mogelijk op basis van specifieke vereisten en doelstellingen.
Bovendien kan gewone chiptuning vaak leiden tot meer substantiële prestatieverbeteringen in vergelijking met een piggyback-systeem. Aangezien de originele ECU rechtstreeks wordt aangepast, kan de tuningspecialist diepgaandere optimalisaties uitvoeren en beter inspelen op de unieke eigenschappen van de motor.
Het is belangrijk op te merken dat zowel een piggyback-systeem als gewone chiptuning voordelen bieden op het gebied van motorprestaties. De keuze tussen beide methoden hangt af van verschillende factoren, zoals het gewenste niveau van aanpassing, het voertuigmodel, de garantievoorwaarden en persoonlijke voorkeuren.
In het algemeen kan een piggyback-systeem geschikt zijn voor mensen die op zoek zijn naar een eenvoudige en omkeerbare upgrade zonder permanente wijzigingen aan de originele ECU. Gewone chiptuning daarentegen is meer geschikt voor diegenen die een diepere en nauwkeurigere optimalisatie willen bereiken door directe toegang tot de ECU.
Het is altijd raadzaam om te overleggen met een professionele tuner om de beste tuningoptie voor uw specifieke behoeften en voertuig te bepalen. Zij kunnen u voorzien van deskundig advies en aanbevelingen op basis van uw doelen en de eigenschappen van uw motor.
Deze apparaten worden tussen het motormanagementsysteem en de randapparatuur aangesloten. Hierdoor worden de sensormetingen in het motormanagementsysteem vervalst. Het gevolg hiervan is dat het motormanagementsysteem de vervormde lezingen corrigeert en daarmee een verkeert injectie profiel produceert.
Doordat alle andere parameters onaangepast blijven zal dit nooit 100% werken zoals het hoort. En daardoor kunt u juist problemen verwachten. Doordat dus “vermomde” en dus verkeerde metingen richting het motormanagementapparaat gaan ontstaan dus verkeerde metingen en neemt er een onjuist motormanagement plaats, wat vaak leidt tot een sterke rookontwikkeling en dus hogere emissies.
Het punt is dat door sommige van deze dozen, de motor controlerende functies worden overschreven. Dit kan aanzienlijke invloed hebben op de duurzaamheid van de motor en ook maar geringe vermogenswinsten opleveren. We distantiëren ons duidelijk van deze alternatieven en bieden chiptuning aan op een hoog kwaliteitsniveau!
Mocht uw auto onverhoopt niet in de lijst staan, dan kan het zijn dat wij deze eerder nog niet in behandeling hebben gehad. Heeft u vragen of wilt u meer informatie over chiptuning? We beantwoorden graag al uw vragen of neem contact op om direct een afspraak in te plannen. We zijn eenvoudig bereikbaar via telefoon, mail en WhatsApp.
Laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op over de mogelijkheden!