Zo gaan wij te werk

Bij aankomst word uw voertuig op diverse punten nagekeken:

  1. Controle op foutmeldingen
  2. Er word een proefrit gemaakt met het voertuig (circa 10 minuten). Dit om te bepalen hoe de auto rijdt en schakelt etc. Tevens word tijdens deze rit de auto gecontroleerd door middel van het (live) loggen op een aantal punten. Gemiddeld 1 op de 35 auto’s doorstaat deze test niet. Indien onze specialist twijfelt om welke reden dan ook gaan wij niet over tot het tunen van de auto. Diverse voorbeelden zijn bijvoorbeeld: motorstoring, verkeerde waardes tijdens loggen, slecht schakelende automaatbak etc. Een auto dient immers 100% in orde te zijn om deze te kunnen voorzien van chiptuning.
  3. De originele software in de ECU (electronic control unit) word uitgelezen. Dit gaat tegenwoordig in 8 van de 10 gevallen via de OBD diagnosepoort van de auto. Het regelapparaat (ECU) blijft tegenwoordig daardoor onaangetast.
  4. 1ste Vermogensmeting op onze RC3300 AWD Dynostar vermogenstestbank. (alleen van toepassing bij stage 1+)
  5. Analyse van de door ons uitgelezen (originele) data die reeds is uitgelezen (stap 3).
  6. De gegevens van het motormanagementsysteem optimaliseren/aanpassen en daarop volgend weer terug ”flashen” in de ECU (electronic control unit).
  7. 2de Vermogensmeting op onze RC3300 AWD Dynostar vermogenstestbank (alleen van toepassing bij stage 1+).
  8. Evaluatie van de eerste en de tweede vermogensmeting (alleen van toepassing bij stage 1+)
  9. Indien nodig passen wij de software nogmaals aan waarop vervolgens nog een 3de  of zelfs meerdere vermogensmeting(en) toegepast zal/zullen moeten worden. (alleen van toepassing bij stage 1+)

Voor meer informatie over de ”stages”:

Stage 1, 2 of 3?

Deze procedure neemt gemiddeld 2 tot 4 uur in beslag.

Indien u de auto weer terug in de originele staat wil hebben plaatsen wij kosteloos de (originele) software terug. Deze service bieden wij om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bijvoorbeeld leaserijders. Ons advies is om een leaseauto in de originele staat te retourneren aan de maatschappij.

Voor een consument is het zaak om met het juiste chiptuning bedrijf in zee te gaan. In de loop der jaren hebben wij inmiddels al vele aanbieders van chiptuning zien komen en gaan. Ervaring in zowel de autotechnische kant als softwaretechnisch is echt een pré. Tevens is de stelregel hierbij dat een goede tuner haar producten zelf ontwikkelt en minimaal heeft getest op de vermogenstestbank. Helaas zien wij de laatste tijd mensen die elders hun voertuig (vaak goedkoop) hebben laten voorzien van chiptuning. Dit voor bijvoorbeeld een ‘second opinion’ i.v.m. problemen die zij ondervinden met de auto of gewoonweg niet tevreden zijn over het rijgedrag van de auto.  Het spreekwoord ‘goedkoop is duurkoop’ geldt ook in onze branche.