Tuning van de M270 motoren in de Mercedes Benz.

Net als de Mercedes A180 (W176) beschikt ook de CLA180 (C117) over dezelfde motor met standaard 122pk & 200nm. Sterker nog… ze beschikken tevens over dezelfde softwareversie. Eindresultaat na een software-optimalisatie komt ook dit keer uit op maar liefst 175pk & 310nm.

Overduidelijke verschillen voor u als bestuurder wat het rijden met de CLA alleen maar prettiger maakt.

Chiptuning stage 1  M270 1.6T benzinemotoren van Mercedes voor slechts €499,-.

Highlights van de M 270-benzinemotoren:

  • Zeer precies werkende nieuwe piëzo-injectoren maken tot vijf inspuitingen per arbeidsslag mogelijk. In de opwarmfase beperkt dit de uitstoot van deeltjesemissie met ruim 90 %. Mede hierdoor voldoen de M 270-motoren nu al aan de toekomstige Euro 6-norm.
  • De ‘multi-spark ignition’ (MSI) maakt het mogelijk om binnen één milliseconde vier ontstekingsvonken achter elkaar geproduceerd worden. De timing van de vonken is variabel, waardoor de verbrandingstijd is te sturen. Dit zorgt voor een optimale én volledige verbranding waardoor verbruik en emissies worden beperkt.
  • CAMTRONIC debuteert in de 1,6-liter direct ingespoten benzinemotor. Voor het eerst wordt bij een direct ingespoten turbo benzinemotor een klepbediening met vroeg sluitende inlaat en variabele klephoogte-instelling gerealiseerd.Vooral bij deellast, waarin veel wordt gereden, zorgt dit voor een aanzienlijke verbruiksvermindering. CAMTRONIC is een primeur voor direct ingespoten turbomotoren.
  • Dankzij scavenging (de gedeeltelijke overlap van de opening van in- en uitlaatkleppen waarbij koude lucht uit het inlaattraject de uitlaatstroom bevordert) reageert de turbo beter en sneller. Vooral bij lage toerentallen voorkomt dit het zogeheten turbogat. Dankzij de directe inspuiting treden geen ongewenste spoelverliezen op.
  • Het intelligente temperatuurmanagement zorgt ervoor dat in de opwarmfase geen koelwater door het motorblok stroomt. Dit leidt tot een snelle opwarming. Een thermostaat zorgt ervoor dat de mate van koeling wordt aangepast aan omgevingsfactoren en rijstijl. De effciency wordt verder versterkt door de tweedelige watermantel die de koelwaterstroom optimaliseert.
  • De oliepomp werkt in twee (druk)fasen. Bij lage toerentallen en/of belasting is de druk laag (2 bar) en wordt de oliekoeling van de zuigers uitgeschakeld. Bij zwaardere belasting is de oliedruk hoger. Door de variabele aansturing is het energieverbruik aanzienlijk lager dan met een ongeregelde oliepomp.
  • Het ECO start-stopsysteem is uitgevoerd met direct-start. Dit systeem ‘onthoudt’ de stand van de krukas. Bij de herstart kan zo eerst een ontsteking in de meest geschikte cilinder plaatsvinden. Dit leidt tot een zeer soepele nieuwe start met optimale verbranding.